Söndag på Å 2019

Vi gick upp 06 och kom iväg från bryggan vid kvart över sju. Det var stilla på havet men precis som alltid kom vinden så småningom. Idag försökte vi få småsej till bete ute på grundet i strömmen och det gick också precis som vanligt – åt helvete. Det är bara stökigt och man fattar inte vad som händer med båt, linor och pilkar. Vi satte en pilk innan vi åkte vidare.

På utsidan blev det mer och mer blåsigt och havet djävlades med oss mest hela tiden. Det tog en stund innan vi kom fram till Nyklakken men vi kom dit i alla fall. Vi hittade samma stim som igår men inte lika huggvillig fisk. Vi var tvungna att fiska ner mot 80 meter vilket är svårt när vinden ligger på och strömmarna är starka.

Direkt på första driften hade PerT ett riktigt fint påslag som drog i väg med hög fart, antagligen en hälleflundra men den rackarn smet. På tredje driften lyckades vi till slut hitta lite fisk och det var bra storlek på dem vi lyckades lura. Curre startade med en 11 kilos, PärM och PerT varsin 8 kgs och Ola någon mindre. Därefter fick Pärsa en fin hälleflundra på 100 cm. En ganska lugn fisk som vi inte artbestämde förrän vi såg den. Det följdes av att Curre fick en torsk som i forna dar skulle benämnts som ”giftastorsk”. En mäktig pjäs på 20 kg! Det är dom vi ska ha!!

Lite senare smällde det på Perts spö och upp kom en torsk som uppskattades till 15 kg men sen hände inte mycket mer.

Vinden var bökig, vågorna stora men solen sken. Vi bestämde oss dock för att fortsätta på lugnare vatten till lite mat och en öl. Vi begav oss in närmare mot land och låg och drev på kveite medan vi åt. Och djäklars om vi inte fick en hälleflundra. Olas spö bugade och han var snabb att plocka upp det och en 78 cm hälleflundra kom med upp till ytan. Sen hände inte mycket innan vi begav oss in till ”Eriks håla”.

Vi hamnade fel i en drift men sen i nästa drift smackade det till hos Curtan och upp kom en liten hälleflundra på 40 cm. Helt osannolikt följdes den av ytterligare en hälle på 60 cm för Curre. Och sen en tredje gång så pangade det på hos Curre igen men den sista hällen lyckades smita….

Vi omgrupperade lite till en ny håla och Ola var den som fick fisk, 60 cm hälle. Nu hade vi fått 5 flundror och tappat 2 antagliga hälleflundror. Inte illa!

Vi avslutade med ett par drifter ner mot strömmen innan vi gav oss för dagen och begav oss mot La Terazza.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Söndag på Å 2019

1. Sanna says:

My good!!! Nu går ju Curre till och med om mig