Sista fiskedagen

Utcheckning från stuga, hel fiskedag, packning, avresa, färja och bilkörning. Det var mycket som skulle hinnas med. Helst utan att trötta ut chaufförerna….

Det kändes positivt på morgonen och vi kom ur stugan bra samtidigt som Kurtan fixade bräckt skinka och ägg till frukost. Philip överträffade sig själv direkt på morgonen och kom ur sängen innan frukosten stod på bordet.

Vi åkte ut på ett helt stilla hav runt 07:30 och tog oss ner till strömmen vid första fyren och djäklar vad det fanns fisk där. Det såg ut som det formligen kokade på ytan och vi fick ett knippe makrillar och lite sej. Riktigt roligt fiske men inga bamsingar. Efter en stund åkte vi vidare ut mot djupare vatten och för första gången kunde vi trycka på lite mer på gasen och vi kunde köra i 17-18 knop hela vägen upp på Andbåden. Direkt fick vi några småtorskar, någon lite större på metet och några mindre på jiggar och pilkar.

En av dagens höjdpunkter kom när Curre så äntligen överlistade en av havets riktiga rariteter, en lubb! Till allmänt åtlöje fick han påhejad av oss andra kroka av ett riktigt fint exemplar på 4 kg. Han kröntes lite senare till resans lubb-kung när han snart fick sin andra lubb för dagen.

När vi inte fick fler torskar så åkte vi ut på djupare vatten och fick direkt sej. Inte de större som vi sporadiskt sett tidigare men ett gäng i alla fall upp mot 5-6 kg. Fisket på 90-100 meter är jobbigt och kräver mycket av den som håller i spöt så vi bestämde oss för lunch. Istället för som igår när vi slängde ut all mat på durken så fixade reserv-kocken nu färdiga wraps åt alla och Curre kunde njuta flankstek med kantareller i sin wrap. Philip var snabb att vila lite på maten medan vi kom överens om att testa ett tag till men gav det inget så skulle vi åka inåt.

Det var djupt, det var svårt och durken var som ett såpat dansgolv, det var helt enkelt för få och små fiskar med tanke på vårt slit så vi bestämde oss för att söka oss inåt. Så här i efterhand – vilket djäkla bra beslut! Igen!

När vi kom in till fyren igen fanns det inte bara stråk som kokade av fisk utan hela havet formligen bubblade av sej som flydde angripare från nedan. Vi började kasta med lättare spinnutrustningar och det tog en stund innan vi hittade rätt men när vi väl gjorde det så fick vi fisk i nästan varje kast. Superpigga sejar mellan 2-5 kg och några enstaka lyrtorskar upp till 3 kg. Vi fick fisk på skeddrag, jiggar, wobblers, tobisimitationer och till sist fick PerT på den absolut största Rapalamodellen också. Så djäkla kul. Och utmattande! Mängder av fiskar, fåglar, några bottennapp och till slut en val när solen tittade fram. Det blev så varmt så att alla fick klä ner sig och Kapten fick avsluta fisket längst fram i fören i endast julkallingarna. Vilken avslutning!!

Kl 14:30 bestämde vi oss för att nu fick det vara nog. Vi gjorde high fives innan vi styrde inåt över ett blankt hav.

När vi kom in städade vi båten, tankade, packade bil och avslutade med duschar alla fyra. Nu väntar en längre hemresa men vi som håller oss vakna får blicka tillbaka på en fantastisk resa som innehållit mängder med nya upplevelser. Totalt har vi fått närmare 600 kg fisk ganska jämt fördelat på våra tre fiskedagar. Både Elliot och Philip har satt prydliga rekord med fiskar över 10 kg, något som tog oss mer rutinerade många år att uppnå. Vi säger tack till Britt, Bert, Andre och alla andra vi mött på Å i sommar och hoppas vi kommer tillbaka så vi säger på återseende!!

This entry was posted in Å med kidz 2019. Bookmark the permalink.