2013 Söröya

Det blev en tidig morgon och första messet surrade mellan resenärerna redan 03:43. Upphämtning av Sipp och PärM gick smärtfritt och världens bäste Bo-Ko var såklart på plats på Arlanda långt före utsatt tid. Incheckningen var så ok en incheckning kan vara. Första motgången kom i affären som endast hade 24 öl kvar och vi köpte dem snabbt.

Flyget till Oslo gick lätt men sen började cirkusen. Samtliga spön saknades på Gardemoen och det tog tid att anmäla det samtidigt som mer öl skulle köpas och blåsor tömmas. Till slut fick vi springa till bagagedroppen och kapten tjatade in oss i fast tracken. Eftersom 600 indier skulle ut och resa så tog det tid och PerT sprang bort till Norwegian-desken och förberedde på att vi hade bråttom så att vi skulle kunna gena till säkerhetskontrollen.

Med vassa armbågar tog vi oss fram till disken för att lämna bagaget och med 10 minuter kvar till avgång fick vi beskedet att det var för sent, vänligen boka om era biljetter! Molokna tillbaks till Norwegians desk där vi får beskedet “ni kanske hinner, planet är sent”. Ett telefonsamtal och beskedet “spring till disken därborta”. Vi rundade det indiska sällskapet som nu krympt till kanske 450 och tränger oss fram till samma disk igen varpå samma tjej står som ett frågetecken. Till slut fattar hon att vi är på igen och tar 3 av våra 8 väskor (vi är på C) och säger glatt att resten är specialbagage, det ska till G, spring dit. Var man inte svettig så blev man det nu. Ny superträngning och in med skiten. Löptur tillbaka och in i fållan som anvisats då Norges buttraste säkerhetsvakt dyker upp och säger Nej!

Så här i efterhand förstår vi varför  men inte där och då och med den attityden kan man lätt dra huliganen ur PärM. Genom säkerhetskontrollen, till gaten, och på planet som lyfte 30 minuter sent pga nya rutiner på Gardemoen. Tack för det!

Packningen anlände, väldigt förvånande, Alta. Dock inte ett enda spö. Vi käkade pizza och chillade i värmen innan vi gick på bussen. Djäklars vilken hetta i Nordnorge. 20130530-174606.jpgBussen hade ingen AC värd namnet och svetten dröp om oss alla. Som tur är hade vi öl att svalka oss med. Efter ett par stopp kom vi ner till Öksvaer och väntade in färjan.  Färjan tar ett par timmar och de säljer bara våfflor. Vi hängde på däck i det fantastiska vädret och tittade på omgivningarna. Väl framme i Hasvik så tog den sista biten ca 40 minuter med buss och vi anlände Sörvaer halvåtta.

Vi hade funderingar redan då på att dra ut och fiska men vi sansade oss när Johan på välkomstmötet krattade för långtur redan första dagen. Vi trodde knappt det var sant. Då gällde det att få ordning på prylarna istället och hyrspöna tacklades på och allt gjordes klart för en eventuell tur till det mytomspunna Storskaltaren. Eftersom Ralf dragit in på sin fisksoppa så var vi tvungna att äta egen lasagne innan vi somnade.

Fredag 31 maj

Vi vaknade tidigt och tittade ut, vädret såg grymt bra ut. Förväntansfulla åt vi frukost och gick ner till båten och preppade den för veckan. Därefter gick vi ut på Breigrund för att trimma in prylarna och vänta in de andra som skulle samlas någon timme senare.

Curre drog direkt en havskatt och vi andra lite torsk och sej. Lite senare kom det förlösande orden från guidebåten “Det blir Storskaltaren idag, häng med oss när vi passerar Breigrund“. Curre med 105 cm Hälle, 16kg på StorskaltarenSom vi längtat och pratat om detta grund och nu var vi plötsligt på väg dit. Resan var lång men väl där märkte vi snart att där var mängder av sej. Vi får snabbt någon torsk men Curre är den som först får något spektakulärt då en kveite följer hans jigg upp till båten. När jiggen hålls stilla kommer hugget och den rusar till botten. Efter hård fight på den lätta utrustningen landas en hälleflundra på 116 cm eller ca 16 kilo vilket renderar i båtkram.

Dagen flyter på i ungefär samma stil och det är fisk överallt. Inte alltid stora men många och vi får fisk hela dagen. Det tar för lång tid att berätta alla fantastiska fångster men PerT får snart en torsk på 17,5 kg. Curre drillar ännu en kveit på 116 cm som ingen bryr sig om eftersom Sippen vaknat och samtidigt får en kveit på 143 cm eller 40 fantastiska kilon. PerT med 17,5 kg på Storskaltaren 2013PärM bänder upp två sej på 9 kilon följt av en på 11 kg. Sippen slår nytt pers på torsk med en 20 kgs. Curre får en tredje kveit, nu på 135 cm och 33 kg. Detta samtidigt som vi landar flera torskar över tio kilo, valar cirkulerar runt båten och solen skiner – det är faktiskt för bra för att vara sant. Vi tappar flera stora antagliga hälleflundror eller sejar och jiggarna ryker på löpande band. Varje nytt ställe resulterar i spektakulära fiskar och vi njuter.

En fantastisk dag summerar till nytt båtrekord på ca 790 kg totalt. 14 fiskar över 10 kg varav 3 över 20 kg och 1 över 40 kg. Curre var hetare än het och fick 330 kg följd av PerT, Sippen och PärM. Curre hade 7 över 10 kg följd av PerT med 4, Sippen 3 och Pärsa 1.

Totalt på alla båtar som gick till Storskaltaren idag så landades det cirka 25 flundror med topp på 172 cm. Det verkade dessutom som att guide-Johan tyckte fisket var exceptionellt bra då han omedelbart annonserade en ny tur imorgon då vädret håller i sig.

Efter långturen var vi väldigt trötta och middagen hade intagits på havet. Resan hem var ganska dryg då det blåst upp och vi hade rak ostlig (motvind) vind. Vi hade minst 2 skumpiga timmar innan vi anlände bryggan. Då hade vi ändå en del rensning kvar att göra. Trötta stupade vi sent i säng.

Lördag 1 juni

På lördagen var det dags igen. Storskaltaren. Efter en dusch och rena underkläder så kändes kroppen ändå ok trots alla ömmande muskler och några mindre blessyrer. Vi åt frukost någon timme senare än vi brukar och gick ner för att tanka. Vi var först i tankkön och gick därefter ut på Breigrund men snart vidare till Runningen då vi inte fick något.

På Runningen fick vi torsk och både Pärsa och Curre drillade upp varsin torsk på 12,5 respektive 11 kg. Någon gång runt 11:30 kom guidebåten och en annan båt och hämtade oss på väg mot Innerboen som Storskaltaren nu bytts mot. Det är egentligen bara förlängningen av Storskaltaren på sydsidan. Sagt och gjort vi marschade dit på ca 1,5 timme.

Väl framme så fick vi just inget. Vi provade runt och jobbade bra men det lossnade inte. Visst skulle man kunna hävda att vi hade ett bra fiske men förväntningarna var så sjukt höga när man åker till ett sånt här ställe. Vi fick mycket torsk runt 3-5 kg med ett par större men vi fiskade över lite större djup än tidigare, ner mot 70 meter. När vi halvfem egentligen haft ett bra fiske men enligt oss ett ganska segt fiske ropade vi på Johan och sa att vi åker upp på Storskaltaren och det var väl då det vände. Fy fan vad med fisk det fanns där!

Curre höjde sitt PB på torsk till först 18 kg följt av en till på 19 kg.20130602-102612.jpg Sippen höjde PB på torsk till 22 kg, Pärsa drog en hälleflundra på 32 kg och PerT får vara nöjd med att dra många över 10. Tyngst var dubblén på 12 och 16 kg på haspelutrustningen. Och det här var innan vi hittade sejen.

Visst har vi hört talas om sej-race men herregud. Det började med att vi gick upp på samma topp som igår och såg på lodet att det fanns bra med fisk och rätt som det var verkade det som att ingen fisk fanns mindre än 10 kg. Vi hade vid det här laget, efter en ganska lagom fiskedag, slagit nytt båtrekord med 18 fiskar över 10 kg och tänkte att det snart är dags för hemfärd. Men ett TOTALT galet fiske vidtog och alla i båten fick sej runt 12 kg med topp för PärM på 14 och PerT på 13,5 kg vilket blev nya nytt PBn. Under 2 timmar fram till avfärd fick vi hur mycket fisk som helst och när Johan ropade att vi skulle åka hem vid 23-tiden hade vi fått 34!!! fiskar över 10 kg. Hur fan e det möjligt?

Den häftigaste av dem alla fick vi dock inte och det var när Curre, PerT och PärM stod med varsin torsk i 3-6 kgs storlek vid båtkanten och vi ser en skugga i vattnet. Upp från djupet har en hälleflundra som knappt skulle få plats i en lastbil följt Curres torsk. Den går fram och nafsar i stjärten på torsken, tycker den smakar sådär och kollar istället in Pärsas torsk som ser mycket bättre ut, SMACK. Den tar torsken och rusar mot djupet. Den krokar sig inte och efter kanske 15 sekunder släpper den torsken. Vi har ingen aning om den vägde 100 eller 200 kg men satan va stor den var.

Vid 23.30 började vi hemresan som idag gick mycket bättre. Havet var rätt lugnt även om där var mycket dyningar och runt 01.00 anlände vi hamn. Rensning vidtog med tandpetare i ögonen och runt 02:50 kom vi helt slut i säng.

Idag kunde vi summera in otroliga 1.231 kg fisk. 1.231 kg – det går inte att fatta hur mycket det är. Och 34 över 10 kg! Alla slog nya PBn av olika slag. Curre fick mest med sina 408 kilon följd av PerT med 333,5 kg, PärM 271,5 kg och Sippen 218 kg. PerT fick 14 över 10 kg, Curre 10 st, PärM 6 och Sippen 4 st.

Söndag 2 juni

Söndagen ägnades åt återhämtning. PerT var den som först visade livstecken vid halvtiotiden och när rumskamraten Curre släppte av dagens första rökare kom svaret snart från underslafen. Utan plan och bara lyckliga så mornade vi oss med breda flin på läpparna. Det var någonstans en konstig och udda känsla då ingen riktigt ville ut och fiska trots det relativt fina vädret. Vi var helt enkelt mätta och fulla till bredden med fantastiska upplevelser.

Efter en låååång frukost kom vi ner till båten strax efter tolv och egentligen utan ambitioner. Vi bestämde oss för flundramete, eller fjoll-fiske, beroende på vem man frågar.

Vi åkte upp på norrsidan av ön och letade efter sandbottnar. Metet gav inget och vi testade någon timme innan PerT fick den första skäddan. Vi fick ett par till men inget spektakulärt. Hur som helst, fiskar man med räka så dricker man vitt vin så det var bara att bita i! Vi fick ett par glas men ingen fisk.

De två Pärmarna röstade tidigt på resans första riktiga middag med tacos medan Curre gillade metet och Sippen var ambivalent. Vi såg sälar, tumlare och havsörn i ett fantastiskt landskap så visst blir man bortskämd av upplevelsen! Gällande fisket så fick vi just ingenting idag. PerT och Bo-Ko några skäddor och när vi tröttnade och gick ut på torskgrunden fick vi bara “fringisar”.

Vi gick vidare och fick ingenting alls men det sköna var att det gjorde inget. Leendet från tidigare dagar kommer sitta fast-etsat i ansiktet för lång tid framöver och det fanns inget som kunde förmå oss fiska bra idag. Då gäller det bara att ladda batterierna och se framåt.

Vi stängde dagen i hamninloppet med att PärM och Sippen drog20130603-000646.jpg varsin rejäl simpa och Curre någon ytterligare skädda medan Kapten rattade skutan. Men det bästa med dagen var ändå umgänget och minnet av gårdagen. Till middag bjöds det tacos och rödtjut innan vi trötta somnade.

Måndag 3 juni

På måndagen kom vi tillbaka till normala rutiner och frukosten åts rätt tidigt. Vi hade bestämt oss för att göra en uersatsning men avbryta om vi inte fick något.

Betes-sejen hittades direkt och vi tuffade vidare ut på ett stilla hav. Det var rena ärtsoppan ute men vi hittade fram till kanterna ner mot djupen utan missöden. Väl framme fann vi ingen fisk. Vi prövade runt och fick någon uer här och där blandat med lubb. Sippen tappade sin enda uer, PärM mådde illa och PerT dunkade skallen i taket medan Bo-Ko bara skrattade. PerT fick 2 uer och Curre 1 innan vi slutade. Vi hade då testat djup från 150 meter ner till 300.

Därefter körde vi upp på Reis men fick inget. Vi testade grunden innanför men inget. Vi testade och testade men inget på hela dagen. Till slut hittade kapten ett sejstim och visst fanns där torsk. På kort tid landade vi massa fin torsk runt 5 kilo men Bo-Ko var värst med 2 på 10 och 14 kilo. När stimmet var utfiskat begav vi oss hemåt och stannade på platåerna med typ 50 meter och fick ett knippe fisk innan vi bröt för dagen.

En rätt kass, men rolig, dag avslutades med karré och pommes. Det visade sig att många andra båtar också tyckt det varit trögt idag. Totalt fick vi 173,5 kg, Curre fick 58,5 kg följd av PerT med 55,5 kg, Sippen 37,5 kg och PärM 22 kg.

Tisdag 4 juni

På tisdagen var planen att gå till Sillboen vilken vi inte fiskat på tidigare. Det är 18 distans dit och vädret inbjöd inte alls till en sån lång resa. När vi kom ut ställde kapten istället siktet på samma grundtopp som dagen innan hållit sej. När vi kom fram såg vi att det var likadant idag.

PerT landade direkt en 8-kilos och Curre två på 6 kg. Vi fick sen sporadiskt torsk och de flesta föll för PerTs blåa jigg. PärM hade det lite motigt med Sippen i fören även om den sistnämnde fick katt och lubb. PerT fortsatte på den inslagna vägen och fick många torskar medan det var rätt trögt för resten.

Vi provade ett par ytterligare toppar men det blev mest smått och sen gick båten sönder! Vi fick ingen fart och det visade sig att det samlats massa vatten mellan skroven och vi var rent ut sagt skittunga. Länspumpen var trasig och handpumpen gick sönder. Som tur var hann vi pumpa ut en hel del vatten innan den gick sönder.

Vi provade lite Kveite innan vi bestämde att gå ned på Breigrund. Där fick vi lite blandat och Sippen katt. Dagen avslutades på de närmaste topparna och Curre fick katt medan Kapten såklart fick fin torsk på kattmetet. Vid 15 tiden gick vi in för att hinna tanka och handla.

Idag hade vi dessutom tagit upp en hel del fisk så vi körde en dryg timme i rensboden innan middagen som bestod av korvstrogge och rödvin. Vi gick och la oss i anständig tid då klockan ställdes på 03.00 inför morgondagens planerade långtur till Råsa. Totalt fick vi idag 150,5 kg med PerT i förarsätet med 72 kg, Curre 35 kg, Sippen 26 kg och PärM 17,5 kg.

Onsdag 5 juni

Revelj 03.00 och vi kom upp rätt bra. Lite kaffe, en knäckemacka med baconost och sen ner på bryggan. Vi var såklart först på plats och preppade grejorna innan vi körde upp mot Råsa. Spänd förväntning i båten!

Det tog typ en dryg timme innan vi var framme och vi valde att gå upp på östra delen av Råsa. Det var svårfiskat och vi fick just inget eller rättare sagt massa smått och inget vi ville ha. Vi testade runt och provade nya ställen men inget spektakulärt kom upp. PärM hade redan innan vi åkte ut sagt att han direkt skulle sätta sina nya prylar i botten. Sagt och gjort det var just vad han gjorde.

Efter lite letande ut mot större djup lyckades PerT överlista en 10 kilos följt av en på 11 och Sippen fick en torsk på hela 16 kilo. Curre fick torsk medan PärM satte ännu ett tackel i botten.

På kanterna mot djupen fann vi så plötsligt större och huggvillig torsk.19 kg torsk Bo-Ko på Råsa 2013 PärM passade då på att sätta ett tredje tackel. PerT visade vägen med en torsk på mäktiga 17 kilo följt av ännu en på 18 kilo. Medan den lossades fick Sippen dagens största på 21 kilo och Curre därefter en på 19 kilo. Kapten drog en bamsing till på 20 kilo innan hausseperioden dog ut. Kaptens trippel kom på 3 släpp i rad.

PärM? Han tacklade på ett mete som kom upp som århundradets 18 kg till Kapten på Råsa 2013trasselboll och fiskeutrustningen var nära att få sig en enkel biljett de dryga 100 meterna till botten. PärM sansade sig något och lade sig att sova istället.

Vi fortsatte att fiska bra ett tag men de största torskarna försvann. Vi fick ett par till över 10 kg men också någon lubb och Sippen fick havskatter. Fisket blev sämre och en del vind gjorde att vi började driva mer. Även idag såg vi rätt mycket valar och hade mycket delfiner som cirkulerade och hoppade runt båten.

Efter en timmes tystnad i ryggläge kom PärM tillbaka och han lyckades så småningom överlista en fisk. Lyckliga kunde vi konstatera att det var en lubb. PärM släppte lite småsur ner och upp kom snart….. en lubb till. Ibland är det bara för kul med fiske!

Vi fick någon torsk till men bestämde strax före 13 att det var dags att gå hemåt. Det var finväder så de 21 distansen gick rätt fort och bra. Väl hemma skurade vi båten, packade och vårdade grejorna lite. Solen stekte så vi tog en öl på terrassen. En thaigryta, lite vitt vin innan vi tog en öl i puben och kramade om guide-Johan. Vi plockade ihop det sista och så var det dags för säng och hemresa.

Totalt fick vi sista dagen 321,5 kg. PerT fick mest med sina 140 kg följt av Sippen med 81,5 kg, Curre 74 kg och PärM 26 kg. Vi fick 12 över 10 kg idag varav 6 vägde över 16 kg. PerT fick 6 över 10 kg, Sippen 3 st och Curre 1.

En omväxlande men på många sätt fantastisk vecka där vi totalt landade 2.677 kg fisk. Curre fick mest med 897 kg, PerT 831 kg, Sippen 506 kg och PärM 442 kg. Vi fick fantastiska 63 fiskar över 10 kg och av dessa fick PerT 24 st, Curre 21, Sippen 11 och PärM 7 st.

Största var:

Hälleflundra på 40 kg, 33, 32, 16, 16.

Torsk på 22 kg, 21, 20, 20, 19, 19, 18, 18, 17,5, 17, 17, 17, 17, 16, 16, 15.

Sej på 14 kg, 13,5, 12,5, 12, 12, 12, 12.

En helt makalös resa med ett fiske de två första dagarna som inte liknade något vi upplevt tidigare och sannolikheten att vi träffar så rätt igen känns liten, men man vet aldrig!