2011 Söröya

Onsdag 15 juni
04:45 startade PerT från Orminge då svärföräldrarna kom och hämtade honom. In med prylarna i bilen och sen ett första stopp i Hammarbyhöjden för upphämtning av Sippen. Vi kom fram till Arlanda strax före 06.00 och mötte där upp Björnbröderna. Incheckningen tog en stund men efter att vi stämt möte med väktare lyckades vi få in både väskor och spötuber.

Efter säkerhetskontrollen tog vi en snabb fralla på väg mot flyget och införskaffade ett par plattor öl innan vi äntrade planet. Flyget till Oslo hann knappt komma upp i luften innan det var dags för inflygning. På Gardemoen blev det uppenbart att Norwegian lyckats med att slarva bort Sippens ena väska som innehöll brödernas samlade arsenal av fiskerullar (och Sippens kalsonger). Vi förlustanmälde väskan och tiden rann iväg eftersom samtligt bagage skulle plockas ut och checkas in igen. Vi hann med resans första öl i väntan på planet till det facila priset av ca 400 nok. Vi inhandlade dessutom PärMs ölranson, vilket missats i Stockholm, och PerT dök upp som en räddande ängel då Pärsa varken hade stålars eller biljett….

Planet kom iväg på utsatt tid och vi fick en macka och en öl på planet. Det var nu ett flertal fiskare på planet på väg mot nordligare breddgrader. Efter 2 timmar anlände vi snöklädda berg i Alta och landade ca 12.20. När vi plockat ut bagaget och satt oss på bussen informerade chauffören oss om att vi skulle åka ner till Alta centrum med möjlighet att gå på Vinmonopolet eller äta lunch. Eftersom vi redan käkat en macka på planet så delade vi på en large pizza på en närliggande pizzeria. Kall öl inhandlades på REMA1000 som till vår lycka hade 4,5%-are. PerT fick även här lösa ut björnbröderna vars kort vägrade fungera och en värdelös penna snattades.

Färden gick sen vidare och busschauffören visade sig vara riktigt sympatisk och informerade sparsamt om vad som komma skulle och stannade lägligt för diverse turistvyer så att samtliga passagerare kunde lätta på trycket. Vi kom upp till färjan som skulle ta oss till Söröya 16:30. Färjan tog ca 1,5 timmar och det var riktigt blåsigt väder. När vi kom över till Söröya åkte bussen vidare i ca 45 minuter innan vi rullade in i samhället Sörvaer. Vi åkte direkt till affären och snabbt delade vi upp handelslistan och fick i praktiken tag i allt utom Avokados (som endas levererades på måndagar). Från affären till campen var det endast en handbromsvändning så snart var vi framme och installerade oss i stuga 1, Breigrund. Direkt när vi ankom var det informationsmöte i restaurangen. Guiderna Johan och Linus (praktikanten) gick igenom säkerhet, väder, vind, regler, fiske, osv och det bjöds på en sanslöst god fisksoppa. Sen gick vi ner till rensbord, båtar, kylrum och torkrum och skrev på båtpapper. Efter all genomgång återvände vi till stugan och gjorde i ordning grejorna. Vi plockade också ut hyrrullar eftersom packningen saknades. Vi var uppe en stund innan vi lite trötta föll ner i bingen.

Torsdag 16 juni
Vi tog det lugnt på morgonen då det utlovats fortsatt mycket blåsigt väder. Det blåste runt 12m/s när vi kom upp vid 8-tiden. Eftersom det var första gången på ett nytt ställe så kände vi på vattnet utanför campen. Vi begav oss dock nästan direkt ut till Breigrun som ligger någon distans utanför campen och där fick vi snart fisk. Det visade sig att det fanns massor av fisk i alla storlekar. Vi fick bra med torsk men framförallt mycket sej i storlek runt 3-4 kg när vi åkte upp till en flock med trutar och måsar som jagade vid ytan. När vi sen kom ner på utsidan av det stora grundpartiet så fick vi dessutom en del större fisk och Pärsa lyckades landa den största torsk vi sett på 17,5 fantastiska kilon!

Ola drog enorma mängder sej med dubbelslag mest hela tiden. PerT slog personligt rekord med en torsk på 13 kilo. Ola slog personligt rekord med en torsk på 9,0 kilo och Sippen fick sej på 8,5 kilo. Vi fiskade kvar på Breigrun hela dagen och drog, för oss, 452 fantastiska kilon den första dagen och bla 22 fiskar över 5 kilo. Ola dominerade totalt med 181 kg följt av PerT med 127 kg, Pärsa 81 kg och Sippen 65 kg. Vi tog inte upp många fiskar och firade med ett par öl och vin på kvällen denna otroliga fiskedag. 23.00 gick vi lyckliga till sängs.

Fredag 17 juni
05:00 ringde klockorna och motiverade kom vi snart ur sängarna. Pärsa som hade överkonsumerat alkohol dagen innan var bakfull och även PerT kände av gårdagen. Även om vi var lite trötta var vi snart klarvakna. Vi åt en snabb frukost med flertalet besök på den närliggande toaletten. 06:00 var vi klara och gick i blåsten och vågorna upp mot Reis. Det tog nästan en timme att gå dit upp. När vi kom fram tog det ett tag innan vi hittade fisken men vid sydspetsen av Reis hittade vi dem. PerT landade snart en torsk på mäktiga 12 kilo men valde därefter att agna med en sej på ca 1,5 kilo. Snart tog det tvärstopp! Att det var fisk som tagit agnet rådde ingen tvekan om och PerT agerade lyftkran en längre stund. Ola i fören hann samtidigt få på och landa en 8,5 kilos torsk innan PerTs torsk bröt ytan. Det visade sig vara den största vi någonsin sett och en stark Pärsa bände en torsk över reglingen som skulle visa sig dra 25-kilos vågen i princip i botten. Torsken vägdes senare in till 23,7 kg.

PerT fortsatte att fiska bra och fick snart ytterligare en torsk på 15 kilo innan Ola slog till med ett prydligt personligt rekord med 2 torskar på 14 och sen 16 kilo. PärM kom ur bakfyllan och fick en torsk på 12 kilo medan Sippen sent om sider fixade till nytt pers på torsk med 13 kg följt av en snar förbättring till 14 kg. Samtliga fiskar tog mellan 90-130 meter.

Det blåste bra hela tiden men blåste upp än mer så vi letade oss inåt till Grundback men fick inget där. Vi gick vidare ner på Runningen men fick bara smått och åkte snart vidare inåt till Breidgrund för en pilsner och lite sol. Vi provade på insidan och där var massa fisk och vi stängde dagen med ett blandat race där PerT tog den största med 11,0 kg.

En helt fantastisk dag summerades efter spagetti & köttfärssås i baren till 360 kg men med den fantastiska snittvikten 3,39 kg (trots 25 fringisar). PerT drog 118 kg följd av Ola med 112 kg, Sippen 89 kg och Pärsa 39 kg. Totalt fick vi 9 torskar över 10 kg.

Lördag 18 juni
Klockan på 05.00 som vanligt. Alla kom upp bra och vi åt en snabb frukost. Vädret var utlovat bättre och det skulle blåsa mindre idag. Det såg ut att stämma med lite vind och sol. Ola och PerT startade dagen med ett svettigt tankpass innan vi kunde bege oss från bryggan. Vi började med att tuffa upp mot Reis med ny kapten bakom rodret och märkte snart att sjön var ganska grov längre ut så det tog tid. Vi testade ett stopp på vägen men det gav inte direkt något.

På Reis fanns idag massa småsej och det var svårt att komma ner utan att få något med på vägen. Oavsett om man använde mack eller inte. Vi var tvungna att köra med pilkar eftersom driften var för stor för jiggar. PerT tröttnade och betade likt dagen innan på en sej och det tog inte många minuter innan något större gjorde motstånd därnere. Upp seglade en magnifik torsk på 14 kg. Strax därefter klev också Ola in i 10+-klubben för dagen med en 13 kilos torsk som nöp hans pilk.

Vågorna tilltog och det gick ganska grov sjö så vi beslöt oss för att åka inåt. Sjön blev lite bättre men fisket var trögt. Vi tog oss tillbaks till Breidgrund och där fanns massa småsej. Vi åkte vidare in mot campen och testade lite kattmeten på de närliggande grunden men det resulterade endast i att vi satte en del tackel. Pärsa fick på något större som gjorde motstånd en stund men som sen klev av. PerT fortsatte testa mete med sej utan resultat och Ola jiggade. Den som till slut hittade rätt blev Kenai som överraskande fick upp en Hälleflundra på 4,5 kilo. Strax innan 15 drog vi inåt och körde fort så att Sippen, vars väska fortfarande var på drift, skulle ha en chans att hinna till affären för att köpa nikotin. Expeditionen lyckades och med ett par sekunders marginal lyckades den röksugne fiskaren få ut sin ranson samtidigt som vi också hann fylla upp båten.

Idag hade vi tagit upp ett par fiskar så vi rensade en stund innan vi snyggade till oss och käkade thaigryta och avslutade med en öl på pubben. Fisket summerades till 159 kg där Ola drog 59 kg, Pert 47 kg, Sippen 41 kg och PärM 12 kg.

Söndag 19 juni
05:00 upp. Fortfarande utan väska. Snabb packning och vi var nere i båten 06.00. Sippen lite trevligare nu när han fått tag på cigaretter. Vi testade de närliggande topparna och PerT fick ett par ok torskar upp till 4 kilo och snart fick även övriga fisk. Vi hade bestämt oss för att gå söderut idag och satte snart fart mot Kveitegrund. På vägen dit gjorde dock PerT en liten avstickare till ”Smulan”, ”Kakan” och ”Bullen”. Vi fick ett par sporadiska torskar på var och en av dem. Vädret var mycket bra och PerT föreslog en ev tur ut till ”10-öringen”. Det är det grund som gett världsrekorduers tidigare år och som bara för ett par dagar sen släppte ifrån sig uers över 8 kilo. Vi bestämde oss för att åka dit till PärsMs stora förtjusning.

Vinden tilltog och det kändes hela veckan som att så fort vi begav oss längre ut så blev det lite blåsigare. När vi väl kom fram och testade ett nedsläpp på 130 meter så stod det snart klart att det inte skulle funka. Vinden och driften gjorde att vi drev runt 1,5 knop och linorna gick rakt ut. Vi testade två släpp men bestämde sen att vi kör in istället. Det tog 20 minuter att köra in till Kveitegrund igen och väl där fick vi absolut ingenting!

Vi körde snart vidare efter ett par drifter och när sen GPSen la av så stannade vi efter ett tag för att den skulle hitta någon satellit. Vi testade att doppa pirkarna och det visade sig att det fanns ganska gott om fisk. Vi landade ganska snabbt ca 20 torskar i lite mindre format men ändå upp till 3 kg. När GPSen kom igång igen for vi vidare in mot Breviksfjorden där många sagt att de fiskat bra tidigare dagar. Vi fick som vanligt när vi går på andras tips just ingenting, men vädret var toppen och för första gången den här veckan gick ingen sjö alls. Vi åt lunch och gick sen vidare ut från fjorden.

Vi åkte till fågelberget och tittade imponerade på aktiviteten där innan vi körde vidare ut mot de närmaste grunden. Vi fick en del fisk och tuffade vidare ut mot Breidgrund där vi började få mer och lite större fisk. Pärsa som ställer upp på det mesta bjöd en förvånad – men lycklig – sej på en ”golden shower”. Mellan 15-16 landade vi massa fisk utan att riktigt få de större som vi fått tidigare dagar. Vi åkte in och avslutade riktigt nära campen och PerT fick snabbt en ok torsk men på nedsläppet efter sög det i rejält och allt blev bara tungt. Efter en minuts pumpande bröt en bra Hälleflundra ytan som vägdes in till 9,4 kg. Nu tilltog motivationen i båten och trots att det var lite senare än vanligt försökte vi ett tag till dock utan resultat.

Fisket resulterade i 307 kg där Ola drog 108 kg följd av PerT 101 kg, Sippen 59 kg och Pärsa 40 kg. Puben var stängd så vi käkade middag och tog en öl hemma istället. Runt 23 somnade vi.

Måndag 20 juni
På förhand vet man inte hur dagarna ska gestalta sig men idag kändes som en bra dag! Vädret såg bättre ut och vinden hade lagt sig lite, vi hade vant oss vid båt och testat runt lite platser och utrustningarna var intrimmade. PerT lovade PärM att ”idag ska bli en fiskedag du sent ska glömma!”, det visade sig bli en alldeles förträfflig profetia.

Vi kom som vanligt ut runt 6-tiden och begav oss norrut där vi fiskat bra tidigare dagar. Vinden fanns där som tidigare även om den var lite mindre, den gamla sjön fanns också kvar och rullade på som tidigare. PerT stävade mot vågorna och velade lite om vi skulle gå till (sylt)Ryggen eller om vi skulle ta av mot öster upp mot ”Storegrunnen”. Efter att ha testat hur driften låg bestämde vi oss för att gå mot den senare.

När vi kom fram till Storegrunnen så fick vi fisk omgående och landade massor av torsk runt 3 kilo och PerT och Ola formligen vräkte upp fisk. Sippen landade färre men fick snart en torsk på 8,5 kilo och Pärsa fick riktigt få men satt ändå nöjd med dagens första på 10 kilo jämt. Första driften gav 70 kg torsk, den andra mindre och tredje driften ungefär desamma. När vi inte fick något större åkte vi efter 1,5 timmar vidare mot (sylt)Ryggen.

Vi testade runt men fick mest småsej vilket gjorde att vi snart tröttnade. Vi bestämde oss för att gå mot Reis. På vägen dit drog kaptenen ner farten vid några mindre markeringar på sjökortet och det visade sig vara en ganska liten men markant djupförändring så nedsläpp beordrades. PANG, fisk på alla spön och Sippen slog till med en sej på 9 kilo, Pärsa med torsk på 15 kilo, Ola torsk på 6 kilo och PerT med lite mindre. Det skulle senare visa sig att den här driften som var dagens femte skulle vara i över fyra timmar och ge oändliga mängder fisk. Vi fiskade som i trans och fick fisk överallt. Mest torsk men också sej och tillslut tog Ola tillbaks sin förlorade Hälle-krona och bände upp veckans största på 15 kg, strax följt av ett par stiliga Hälle-skutt.

Vi pausade efter kanske tre timmar för en välförtjänt lunch och samlade lite kraft men det visade sig att fisken fanns kvar hela dagen. Efter den långa driften testade vi en sista uppgrundning och avslutade dagen med ytterligare varsin 10-kilo plus fisk för PärM och PerT och Pärsa lyckades dessutom landa båtlagets första havskatt (Dolson) på 2,5 kg. Helt makalöst! Toppfiskarna blev idag för PärM 15, 15, 12, 11, 10, för PerT 12, 12, 12, 11, 10, för Ola Hälle på 15 och torsk på 11 och för Sippen 12,5 och 12 samt sej på 9 kilo. Vi fick totalt 751 kg och 13 torskar över 10 kg samt en hälleflundra på 15 kg. Ola och PerT fick 242 kg var medan Sippen fick 148 kg och Pärsa 121 kg.

Vi hade endast med oss ett par fiskar in så rensningen gick snabbt och lätt. Efteråt firade vi möra, nöjda och glada med vin och mat och sen ett pub-besök. En otrolig fiskedag som nog aldrig kommer överträffas slutade bortåt 23.

Tisdag 21 juni
Tisdagen kändes redan från början som ett antiklimax. Hur ska man kunna motivera sig för ytterligare en fiskedag när man dagen innan redan har fått allt man kan önska sig? Att det dessutom var utlovat vindar på över 15m/s gjorde inte saken bättre. Vi bestämde oss dock för att köra på som vanligt men att avbryta tidigare. Det gick bra att komma upp och vi kom ut som vi brukar. Vi testade att gå norrut men när vi kom ut kände vi återigen den starka vinden och vågorna som gjorde resan sur. Vi avbröt och drev tillbaks mot lugnare vatten. Vi fick nog ingen eller på sin höjd kanske någon sporadisk fisk. PerT tror sig ha haft på en bättre fisk men linan smällde av i rullen nästan direkt, det var den nya rullen då Sippen och han nu äntligen fått sina egna prylar.

Vi drog oss snart ut mot Breigrund och fick där ett gäng fiskar. Det blåste dock och Pärsa slutade fiska. Vi fick en del sporadisk fisk och PerT tappade en antagen 10+ fisk efter halva drillningen annars var det mest pilkar som satt i botten och som blev symptomatiskt för dagen. Vi fiskade oss inåt och avslutade just utanför campen och bortemot bergen. Det enda vi fick var kolja och någon liten torsk. Vi avbröt vid 13-14 tiden och begav oss in. En ganska medioker dag summerade ändå upp 103 kg fisk där PerT fått 42 kg, Sippen 31 kg, Ola 28 kg och Pärsa 2,5 kg.

En handfull torskar mellan 4-5 kg blev dagens största och vi tog upp ett flertal eftersom vi hade mycket plats i lådorna. När vi kom in tömde vi båten och PerT rensade med Ola och Sippen medan Pärsa skrubbade båten. Det visade sig att vi var den enda båten som varit ute idag – måste sägas att det var lite underligt. När vi kom in började det dock blåsa upp rejält vindarna låg på 16-17 m/s. Vi lämnade båtnycklar och begav oss hemåt för lite packning vilket gick fort. Vi avslutade veckan med hamburgertallrik i baren med ett par välförtjänta öl. Dagen efter åkte vi hem och det gick smärtfritt. Upp 04.15 med bussavgång 05.00 sen ner till Alta för frukost och därefter flyg*2 och landade i Stockholm vid 5-tiden.

En helt makalös fiskevecka summerade till 2.134 kg fisk och 985 fiskar vilket ger ett snitt på 2,17 kg. Vi fick 27 torskar över 10 kg och en hälleflundra på 15 kg. Vi fick dessutom naturligtvis massor av fiskar just under 10 kilo och ytterligare 2 hälleflundror.

Ola fick 731 kg, följd av PerT 677 kg, Sippen 433 kg och PärM 294 kg. PerT fick 11 torsk över 10 kilo med störst på 23,7 kg, Pärsa fick 7 över 10 kg med topp på 17,5 kg, Ola fick 4 torskar över 10 kilo med största på 16 kilo samt en hälleflundra på 15 kilo och Sippen fick 4 över 10 kilo med topp på 14 kilo.

Det känns otroligt bra att kunna säga,