2011 Fröya

Fredag 29 april
Dags för start på årets bästa vecka. Alla hade vi jobbat sämre veckan före avresa och det var en samling halvskadade kompisar som runt 11-tiden slöt upp i Väsby. Ola med ett problematiskt diskbråck, Curre med en dålig rygg, PerT med ett gammalt ryggskott och nackbesvär och PärM som var utbränd. Tusan vilken tragisk samling havsfiskare! Vi packade bilen i det fina vårvädret och efter att ha kämpat ett tag gick bakluckan igen. 12.17 kom vi iväg från Väsby med Curre bakom ratten. PerT och PärM satt bak och eftersom vi kom iväg så tidigt så dröjde det ända till Gävle innan det var dags för resans första öl. Som omväxling i år reste vi i en helt luktfri bil. I rättvik gjorde vi första pitstoppet för att lätta på trycket och även Ola tog en öl. Vi var framme i Rörbäcksnäs 17.30 och passade på att handla kvällens middag på den lokala ICA butiken. Middagen blev god och längre än vanligt då vi annars brukar hamna på McD. Vi somnade dock runt 23.

Lördag 30 april
Reveljen gick 05.00 och vi tog det rätt lugnt. PerT delade rum med Ola medan Curre hade gjort det udda valet att dela dubbelsäng med PärM vilket lett till ett mindre handgemäng under natten. De båda boxarna var dock kramglada kompisar igen på morgonen. 06.06 rullade vi ut från Rörbäcksnäs med siktet inställt på vårt västra grannland. Nu var ordningen återställd och Curres stjärt tutade som en hel blåsorkester. PerT bakom ratten styrde säkert vidare norrut och lyckades undgå att träffa någon av de otaliga tjädrar som uppehöll sig längs vägkanterna. Väl inne i Norge började det dessutom regna lämmel och uppskattningsvis vann bilen med 4-0. Vi stannade för att tanka men PerT och Ola kunde inte få ordning på bensinpump och kort vilket gjorde att påfyllningen uteblev. Något som inte är att rekommendera i denna avfolkade bygd. Ca 2 mil innan Röros signalerade bilen att kvar att köra till tom tank var noll km. Det blev 15 nervösa minuter med mycket mjuk körning innan vi 08.22 på ångor rullade in på Statoil i Röros.

08.35 hade en andra frukost inmundigats och med samtliga tankar fyllda (och vissa tömda) äntrade vi bilen och körde vidare. Ola tog över ratten och vi kom ner till Stören 10.07, därefter blev det toalettbesök vid macken strax innan Trondheim innan vi stannade på Hitra och snabbt handlade färskvaror. 13.15 var vi i Fröyatunneln och ca 30 minuter senare anlände vi campen.

Vi letade rätt på Andreas och Torbjörn och sa hej innan vi installerade oss i den nya stugan. Det blev ny rumsuppdelning med PerT och Curre i singelrum och Björnbröderna i våningssäng i ett rum. Vi packade upp och satte ihop fiskeprylarna samtidigt som lite korv grillades i ugnen och runt 15.00 var vi klara för veckans första pass på havet. Vi hade bestämt oss för att köra ut till Tverfallet redan första dagen. Det tog ett tag innan första torsken bärgades men det blev PerT som spräckte nollan med en torsk på 1,8 kg. Lite underligt var att PerT landade 4 torskar runt 2-3 kg innan näste man kom in på banan. Ola fick en liten lyr och Curre en 2-kgs torsk. PärM väntade med att kliva in i matchen till morgondagen. Vi fick totalt 7 fiskar på 14,5 kg innan vi lättade hemåt runt 18. Middag blev spagetti & köttfärssås med rödvin och kvällen blev lite senare än vanligt men det var bara trevligt.

Söndag 1 maj
Klockorna stod på 05.00 och motiverade gick vi snart upp. Vädret kändes bra när vi kom ner till bryggan men när vi begav oss utåt så förstod vi att det skulle blåsa en del idag. Vi gick direkt upp i Tverfallet och Ola var stekhet medan Curre fiskade ok och PerT och PärM bildade en tidig vecko-duo och fiskade enat och fick inget eller lite. Vi tog oss upp mot området där vi fått bra året innan och Ola fick snart en torsk på 6,2 och PerT en på 4,4 kg. Det small på lite till höger och vänster och det var bra storlek på torskarna. Allt fick vi över området med djup mellan 30-40 meter innan vi nådde ut mot Kya. Vi drev efter en bra huggperiod ut över djupare vatten och PerT lyckades lura upp en Uer på dryga kilot. Pärsa trasslade till det lite för sig och fiskade sämre. Totalt sett blev dagen bra och vi slog till med 164 kg fördelat på 104 fiskar, de flesta fina torskar. Dagen blev helt och hållet Olas som själv drog upp 55,4 kg och 27 fiskar, följd av PerT på 39,8 kg och 25 fiskar, Curre på 39,5 kg och 29 fiskar och PärM med 29 kg på 23 fiskar.

När vi kom in stod tyskarna som invaderat campen på rad och undrade var vi fått fisken. Curre skrek snabbt Ila! och alla tyskar ville veta var det fantastiska grundet låg. Tyskarna hade endast lyckas få en del småsej att jämföra med våra 2-3 kgs fiskar. Ivriga som de var försökte de ställa sig in hos oss genom att filea upp vår fisk. Tysken ville göra ett par stycken men Curre sa ”take them all” vilket han snällt gjorde. 22.30 var det dags att sova efter en lång dag och både Pärsa och Curre var duktigt trötta.

Måndag 2 maj
Vi vaknade tidigt till en trumpet-fanfar från Curres rum och hörde dessutom hur vinden ven runt husknutarna – inget av dem goda tecken på en bra dag till havs! Vi förstod direkt att idag skulle vi få jobba. Vi åt frukost och införde pruttförbud för att inte gasas ihjäl vilket ledde till en infekterad batalj mellan PerT och Curre som varade i flera dagar. Till PerTs förtret hade Torbjörn lagt in en extra hög tröskel i Curres rum vilket ledde till att varje gasutsläpp påminde om en scen ur ”Grevinnan & betjänten” då högtiden firades i den närliggandes kamratens sovrum.

Vi kom iväg 06.20 från bryggan och hade medvind vilket gjorde att det kändes som en lätt match. Vi hade bestämt oss för att stanna vid Humlingsvaer för att försöka finna skydd för blåsten. Efter en första fisklös halvtimme så kom Kenai med det briljanta förslaget att vi kör till Kya i alla fall, här får vi ju ingen fisk. Sagt och gjort, vi korsade Sulfjorden i medvinden och började fiska ute vid Kya. Vi körde Tverfallet och 19metarn utan resultat. Därefter ut till samma område som sist och lite fisk landade i båten. Kenai var lika kall som han var het dagen innan och nollade länge. Alla andra tog upp en del skaplig torsk och lyr med topp på 2 st torskar på 4,3 kg tagna av PerT, den ena kom som doublé med ytterligare en torsk på 3,2 kg. Ola slog till slut till med en fin lyr på 4 kg. Dagens roligaste kom när Curres motivation tröt lite och han pausade, snart landades en fisk i båten och den slumrande Curre rycktes ut ur sin slummer. Snabbt som ögat stod han i givakt och kastade i pilken – som han tagit fram för att sätta på tafsen – men i hast glömt och som ensam seglade mot havets botten. Till stort nöje för oss andra men inte för Curre. Vi avslutade med att testa en uppgrundning i Sulfjorden och den visade sig hålla väldigt mycket småsej. Vi fiskade ett tag innan vi nöjda fortsatte hemåt.

Efter mycket hårt jobb och en smygresa i den hårda vinden för att komma hem så landade vi 94 kg fördelat på 82 fiskar. PerT tog 34 kg på 26 fiskar följd av Curre på 25,3 kg och 17 fiskar sen Pärsa på 17,8 kg och 22 fiskar och Ola 17,3 kg och 17 fiskar. När vi pratade med Andreas på eftermiddagen så sa han att det blåst 12m/s vilket är mycket. Vi tog en öl på ”La Terassa” som ligger helt vindskyddat och med eftermiddagssol, innan vi rensade upp dagens fångst. Därefter hade vi en kyckling ”Thai” som vi njöt av till en låda vitt vin.

Tisdag 3 maj
På tisdagen var vi väldigt självsäkra och trodde att idag skulle bli en bra dag! PerT var snabbt uppe men också Ola och Pärsa stövlade ur sängarna ganska snart. Efter en bra frukost stod vi klara på bryggan 06.15. Vi gjorde första släppet på 24m grundet i Sulfjorden där vi stängt dagen innan och det visade sig att sejen fanns kvar. De var väldigt många men i mini-format. Vi fiskade ett tag men begav oss snart vidare utåt. Curre körde bara jigg och var den som blev utan småsej. Vi fiskade enligt ungefär samma mönster som tidigare men fick i princip inget annat än småsej. PerT lyckades ”bula” en torsk på 2,7 kg men det var också den enda fisken på grundpartiet vid bränningarna. När vi drev vidare mot djupt vatten såg vi på lodet att fisken stod utanför ner mot 50-70 meter och vi fick lite mer småsej därute.

Vi provade vidare 96-metarn men den var värdelös med platt, mjuk botten. Pärsa landade dock en Lubb på 2,75 kg därute. Sen fiskade vi mot Kya och där utanför. Vädret var toppen med vindstilla och sol tyvärr sög fisket överallt. Vi åkte på utsidan av Kya och fick nästan inget. Vi testade olika djup och platser men alla lika kalla. Därefter åkte vi vidare tillbaks till Kya och gjorde några resultatlösa släpp i farleden innan vi gick tillbaks. Ingen fisk någonstans! Vi fiskade oss ut på havet och testade grundtopparna på 7m, 28m och 43m fortsatt utan resultat. Dagen avslutades på småsejen i sulfjorden som nu hade flyttat på sig. Vi avslutade med ett par släpp i kanalen vid Nonsholmen och sen på Poffgrunna där PerT lyckades trolla upp en liten sej. Tillbaks på campen kunde vi konstatera att vi endast fått 28,35 kg fördelat på 29 fiskar. Pärsa tog en skön skalp med 11,55 kg och 11 fiskar följd av PerT med 9,8 kg på 10 fiskar, Ola 6 kg på 7 fiskar och Curre med en Lubb på ett kilo.

Eftermiddagen och kvällen blev dock bättre än fisket med kammusslor till förrätt och oxfilé till huvudrätt. Vi avslutade med ett par öl fram till 23.30 innan vi gästade kuddarna.

Onsdag 4 maj
Klockan 05.00 ringde klockorna som vanligt. Samma bra frukost som tidigare intogs med både fil, yoghurt och ägg. Därefter kom vi iväg strax efter 06 och styrde nu kosan ut mot Gysingehavet då vi sett att det fångats stor fisk där dagen innan. Vädret var väl sådär och det var mulet och blåste lite grand.

Vi startade som alltid på Torbjörns bästa fiskegrund, Breidflua. Det gav som alltid tidigare INGENTING! Därefter åkte vi till 37metaren på andra sidan där vi förra året fick bra med fisk. Det vi möttes av var ett tjockt lager med sej. Det visade sig snart vara småsej såklart. Redan innan kl 08.00 hade vi fått drygt 60 stycken men inget annat. Vi tog en kopp kaffe och fiskade sen av de andra grundtopparna på Gysingehavet. Vi fick lite fisk men oftast en torsk och inget mer. PärM började helt plötsligt fiska som i trans och varje gång det högg var det på hans pilk. Det blev i princip en torsk på varje grund till PärM och sen kunde vi åka vidare. Fisket var ganska kass och vi åkte runt innan vi åkte tillbaks till 37an. Dock hittade vi nu inte lika mycket fisk som tidigare. Missnöjet i båten gick inte att ta miste på men PärM (som fiskade bra) och PerT ville gärna stanna medan Curre röstade på La Terassa trots att klockan inte var mer än drygt 12.

Då mitt i den mindre bedrövelsen så lossnade det och vi började få Kolja! Vi fick ca 30 koljor och PerT utvecklade en ny tyskinspirerad fisketeknik genom att endast agera båtbitch medan pilkandet sköttes av vågor. Framgången lät inte vänta på sig utan gav 2 koljor i snar följd. Vi avslutade dagen på 49an norr om Breidflua och Curre som nu kommit tillbaka i matchen hördes snart jubla i fören då han slog till med en doublé med torsk och lyrtorsk där den största vägde 5,3 kg följd av en torsk på 4,7 kg i släppet efter, samme Curre som redan vid lunchtid lagt sin röst på Terassen…. PärM som fiskat bra hela dagen stängde grundet med nytt personligt rekord med en torsk på 6,0 kg. PärM hade också under dagen lyckats lura upp en riktigt fin lyr på 4,7 kg.

Vid invägning visade det sig att vi totalt fått 162 kg på 187 fiskar och att Pärsa dominerade med 49,6 kg och 45 fiskar följd av Curre med 44 kg på 45 fiskar och både PerT & Ola med 34,5 kg vardera. Just när vi avslutade blåste det snabbt upp väldigt mycket och vi fick minst sagt krypa hem. Det var knappt vi kom upp och kunde runda pinnen där vi skulle in men det gick såklart bra. Hemresan tog mer än en timme vilket gjorde att kvällen blev senare än tidigare dagar, att vi dessutom hade lite fisk att rensa drog ytterligare ut på kvällen.

Torsdag 5 maj
Vi tog sovmorgon ända till klockan 06.00 men PerT hade abstinens eller nått och kunde inte sova alls. Som vanligt käkade vi en stadig, bra frukost och köade upp på toaletten. PerT och Curre förgyllde varandras rum med ett par rejäla gasutsläpp. Vi tog återigen sikte på Gysingehavet. Andreas hade lovat fint väder och i början gick det bra. När vi kom ut mot Breidflua så märkte vi att det blåste en del trots allt och efter gårdagens stormiga hemfärd stannade vi snart och kände lite på vågorna. Vi ringde också Andreas som vi visste var ute på 48an men han sa att de endast fått lite sej och att det var för blåsigt. Vi bestämde då att inte gå ända dit upp. Istället fick vi ett par koljor medan vi låg och drev.

Vinden mojnade och vi gick upp till grundpartiet bortom Breidflua där vi fått fisk dagen innan. Sejen fanns kvar och vi fick en del. Vi fortsatte sen bort till 46an och landade ytterligare lite kolja på Koljapanget. Det överraskande resultatet blev att en tysk verbsång skulle framföras av en stukad kvartett till kvällen för Andreas. Till slut fick vi i alla fall lite fler koljor och en torsk och åkte vidare till grundet där vi också häromdagen fått en del fisk. PärM var spak och mådde lite illa, Curre var trött och Ola fiskade dåligt. Det blev m.a.o en straffspark för PerT som efter lite nötande landade en 4 kgs torsk.

När vi sen efter en skön lunch drev upp på andra delen av 37-an kom veckans hittills bästa hugg. PärMs spö stod i en tvär båge och fisk och PärM fajtades på varsitt håll om linan. Pärsa drillade fisken i säkert ett par minuter innan den tyvärr valde att kliva av till vår stora besvikelse och PärMs ackompanjerande svordomar. Efter det körde vi lite mer på sejstimmet innan vi letade oss tillbaks över sulfjorden och avslutade på samma grundplatå som vi började med Curre sovandes i fören. Vi åkte hem 14.50 och var på bryggan redan 15.15.

Vid summering visade det sig att vi fått 69 kg fisk fördelat på 71 fiskar. PerT fick 24,3 kg på 24 fiskar följd av PärM 15,8 kg och 15 fisk, Curre 14,7 och 12 fisk och sen Ola med 13,7 kg och 19 fisk. 2 öl på La Terassa gjorde oss starka och vi rensade en knapp timme. Middagen bestod av Kammusslor och Lasagne. Trots en lite kortare fiskedag var vi trötta och Curre äntrade sängen 21.30 och följdes efter en stund av oss andra.

Fredag 6 maj
Så var det dags för årets sista fiskedag (och med viss sannolikhet vår sista dag på Fröya – åtminstonde på ett tag). Solen sken och havet låg som en spegel. Dagen innan hade vi konsulterat Andreas ”hard-core” för att få reda på var fisken stod på den ”nya” 48an och om det var något speciellt vi förväntades tänka på i fisket. Han menade då att ”Ni fiskar torsk, ni måste fiska sej om ni ska få mer”. Med det menade han att vi antagligen behövde gå ner i betesstorlek och jobba mer upp och ner med pilkar och jiggar. PerT investerade snabbt i ett par lättare pilkar.

Efter frukost stävade vi för sista gången upp på Gysingehavet. Vi stannade på samma grund som tidigare men fick just inget. Vi tog sikte på norra delen av Gysingehavet och kom något snett. Vi testade ett släpp på en 38 meters topp utan resultat innan vi korrigerade och gick upp till det som var dagens mål, 48an. Vi testade ett par helt resultatlösa drifter i vinden som plötsligt tilltog. Efter en halvtimme la sig vinden igen och vi drev över grundpartiet på nedsidan av 48an och banne mig om där inte stod fisk. FiskTvn kom igång och visade på mycket fisk och fin aktivitet. Efter en timmes resultatlöst fiske på den nya platsen var vi nog alla lite skeptiska men rätt var det var small det till på PerTs haspelutrustning. Fisken tog massa lina direkt och spöt stod i en skön båge. Efter en riktigt bra fajt kom en grann sej på 6,4 kg upp i båten.

Två nedsläpp senare var det dags igen och PerTs spö böjde sig ända ner i handtaget. Skön fajt resulterade i att en bra fisk bröt ytan en stund senare. En självsäker kompis som skulle gaffa fisken blev nervös när vi såg att det var en riktigt stor torsk som kom upp. Vågen drogs ner till 8,2 kg och nytt båtrekord var ett faktum! Nu började alla få sej även om det gick något bättre för PerT och PärM. I PerTs ögon var fisket det bästa han någonsin upplevt men det delades inte av alla i båten. PärM landade ett par bra fiskar med bäst på 4,3 kg, Ola fick sej upp till 5 kg och Curre på 5,3 kg. PerT fick något senare på ännu ett slag som drog lina av rullen så det bara tjöt om det. En riktigt rejäl kamp utmynnade i att en doublé kom upp med fisk på 7,9 och 3,9 kg, återigen ett nytt båtrekord och ett personligt rekord på sej.

Båtrekordet blev dock inte långlivat då det var mycket fisk i vattnet. PärM signalerade rätt som det var att nu är det bra fisk på G – och det var det. PärM bände och bände i en giganternas kamp och en stund senare bröt en gigantisk sej ytan. Ola med huggkroken sa det vi alla tänkte, ”ohh djävlar”. Med en styrkeinsats släpade han vår största Fröyafisk någonsin över relingen, en sej på 13 kg. Detta till ett glädjetjut och ett antal high fives. Ingen kan säga att vi inte var värda framgången efter 6 års slit.

Fisket blev sämre även om vi fick ytterligare någon fisk, dock blev det svårare att motivera oss när fisket varit så djäkla bra. Curre som inte var lika nöjd nötte på men det var svårt och varken vi eller tyskarna som kretsade runt oss hittade mer sej. Vi åt lunch i solen och stiltjen innan vi bestämde oss för att åka tillbaks över havet hemåt. Vi stannade till på samma gamla vanliga grundparti och fiskade omotiverat och utan resultat innan vi bestämde oss för att årets Fröyafiske nu var till ända. Vi körde hemåt och var på bryggan igen runt 14.30. Invägningen gav en formidabel dag för PerT med prick 50 kg på 15 fiskar vilket ger ett snitt på 3,33 kg. PärM fick 36,1 kg på 11 fiskar, Ola 29,4 på 12 fiskar och Curre 17,7 på 7 fiskar. Totalsnittvikten för dagen blev 2,96 kg och då drog vi ändå 10 fringisar.

Vi fileade upp sejen och la den i isbad innan vi fick ett par välbehövliga finöl i solen på baksidan av rensboden. Andreas kom förbi och en öl blev tre. Det var trevligt och han är mycket mer social än tidigare år. Vi packade ordning lite inför morgondagen och förberedde avfärden. Sen gick vi ner och packade fisken och PerT gjorde oss skuldfria. Slutnotan gick i år på 6.711 Nok varav bensin var 2.850 vilket var lite mindre än tidigare år. Vi packade sen klart lite mer och fyllde takboxen innan vi avnjöt en riktigt bra Champagne som äntligen fick öppnas tack vare PärMs strålande sejfiske. Vi avslutade med en utsökt chili också den tillfixad av PärM. Kvällen blev inte sen och vi la oss färdigpreppade inför morgondagens långa hemresa.

Lördag 7 maj
Klockan ringde 04.00 men PerT hade svårt att sova och var uppe tio minuter innan dess. Vi gjorde lite kaffe och åt ett ägg och PerT och Ola åkte ner och packade fisken i bilen. Snabb och bra packning gjorde att vi 04.37 rullade från stugan, vi stannade till och växlade ett par ord med fiskarn som var uppe redan och kanske ses vi nästa år då de skulle byta till vecka 18 igen. PerT satt bakom ratten och Curre stod för underhållningen genom att stolt lukta värre än ett reningsverk. Vi kom ner till Orkanger på ganska exakt 2 timmar. Frukost inmundigades på Statoil strax innan Stören. I Stören var vi tvungna att fylla på olja innan vi begav oss mot Röros som vi anlände 09.25. Vi valde ny väg i år och körde i Röros vänster mot Brekken och Sverige som vi nådde 10.00. PerT körde vidare till Sveg som vi kom till 11.30 och där åt vi på den snabbaste Sibyllan i Sverige. 12.05 rullade vi vidare och glömde svänga vänster vid grillen vilket vi snart rättade till. Vi passerade Kårböle 12.47, Bollnäs 14.05 och kom ut på E4an 14.41. I Månkarbo var vi tvungna att fylla på bensin innan vi nådde Väsby 16.35. Vi packade om fisken och flyttade över takboxen innan vi skiljdes åt.

Maybe – We’ll come back – Om inte så tack Torbjörn och Andreas för alla år!