2010 Fröya

Fredag 30 april
14.35 Start från Väsby. 14.37 öppnades första ölen av baksätesåkarna PärM och Kurre och 14.39 hade även Ola övertalats till att ta en öl. Vi åkte E4an norrut via Uppsala och Gävle där vi tog av mot Falun, Rättvik och Mora. Sen åkte vi Vasaloppsvägen till Sälen och vidare till Rörbäcksnäs. Vi åt middag på Mc Donalds i Mora och var framme i Rörbäcksnäs 19.40, dvs 5 timmar och 5 minuter inklusive matstopp. Tillsammans kollade vi på TV ända till 21.15 innan Kurre var klar för sängen. Han följdes snart av oss andra.

Lördag 1 maj
På lördagen gick vi upp 05.00 och kom iväg 05.55 efter frukost. Vi åkte direkt in i Norge via Trysil och vidare mot Röros som vi kom till 08.30, där vi fick en andra frukost. PärM var hungrig och slog till på resans första ”doublé”. 10.30 var vi i korsningen strax innan Trondheim. 11.22 hade vi handlat i Orkanger och satte oss i bilen. Det var första maj och allt stängt utom just en jourbutik här. 13.10 passerade vi Sistranda och 13.35 var vi framme på campen.

Snabbt kokade vi korv och packade upp sakerna. Nytt för i år var att Andreas tagit över driften av fiskecampen och att Torbjörn ägnade sig åt studier på heltid. Runt 14.30 var vi nästan redo för att för första gången den här veckan bege oss ut på sjön. Vinden var kraftig och det blåste drygt 10 m/s. När vi kom ut insåg vi hur mycket det blåste och försökte lägga oss på sydsidan av Bremöya. Vi drev snabbt söderut över 18 meterstoppen och det var svårt att fiska. Vi jobbade oss upp på ostsidan av Gåsöya för att försöka hitta lite lä men det var tröstlöst. Trots att vi la ut ett drivankare så var driften uppe mellan 1,5-2 knop. Vi fick några sporadiska torskar och fiskade oss in mot Kuöya och Synstöya där vi tidigare år hört om Kveitefångster men det gav inget mer än någon liten torsk. Vi åkte vidare ner mot ”barnkammaren” och gjorde tre drifter som gav några småtorskar innan vi bestämde oss runt 18-tiden för att ta nya tag imorgon. Totalt vägde vi in 4,6 kg fördelat på 5 fiskar och fick med oss 3 hela paket filéer ifrån rensboden.

Till viss irritation har Andreas släppt in tyskar på campen, att jämföra med Torbjörn som kört helsvenska eller heltyska veckor, och tyskarna kom in första dagen med en kveite på uppemot 10 kilo. Curre fileade upp dagens fångst med Ola medan PerT och PärM fixade mat. Spagetti & köttfärssås med ett par välförtjänta glas rödvin avnjöts. Kvällen blev inte sen då motivationen för nästa dag var stor.

Söndag 2 maj
Reveljen gick 05.15 och efter en bra frukost kom vi ner på bryggan strax före 06.30. Tidvattentoppen ligger inte förrän runt 15.00 idag och sen med en halvtimmes förskjutning framåt varje dag så vi behöver egentligen inte stressa på mornarna. På bryggan mötte oss ett tämligen ymnigt snöfall. Vi ställde siktet ut mot Tverrfallet och området därikring. Eftersom GPSen inte behagade att hitta satelliter så körde vi den säkra vägen via Sulfjorden bortåt. Första stoppet blev vid Rövaer. Vi testade kort längs södra kanten på Rövaer men drog sen snart vidare. Vi stannade till vid Klavholmen och Vågsvaer utan större framgång. Efter det drog vi vidare till ”kanalen” vid Nonsholmen där vi förra året fick en hel del småtorsk. Ingenting ville nappa så vi jobbade oss vidare ner i kanalen. Curre som nu frestade med Jigg kände plötsligt en distinkt petning och tog upp. Jiggen saknade stjärten, ett tydligt tecken på Kveite. Vi fortsatte ner till den sista lilla ön i kanalen och Ola fick på uppvev hugg. Mycket förvånade konstaterade vi att han fått en Hälleflundra som tagit på en blå makk. Jubel i båten och Hälleflundran vägdes in till 1,8 kg. Den lilla hälleflundran fick sin frihet åter och vände snabbt ner mot botten. Vi fortsatte ner i Tverrfallet och nu började torsken nappa. Vi landade ett flertal fina torskar upp till 3 kg, ganska jämnt fördelat på oss alla.

Vädret växlade hela tiden mellan sol, snö, hagel och vinden tilltog och avtog om vartannat. Varje gång, strax innan en snöby kom in över oss tilltog vinden. Vi jobbade oss vidare upp mot Linningan och på första 19 metarn kom ytterligare ett par fiskar upp. PerT lyckades bland annat att lura den första torsken på spinnutrustningen med maskimitationer. Detta följdes snart av en doublé med fisk på båda maskimitationerna, en lyr och en torsk runt 2 kg vardera. Vi fiskade vidare och kom upp till de första bränningarna runt Linningan. Där nappade på en del sporadisk torsk i fin storlek. När vi åkte upp till de yttre bränningarna vid Skrokungan och låg precis jämte bränningarna så högg det på ett par Bergstorskar på drifterna. Vi låg och drev in mot sydost över ett grundområde från 30 meters djup, in över 15 meter och sen vidare in över en stor grundflad på 30-40 meter. När vi valde att ligga kvar in över grundfladen, som PerT och Ola testat året innan med gott resultat, så högg det plötsligt på allas spön. Vi landade uppemot 30 torskar i fin storlek på kanske 20 minuter. Första driften gav bäst men även andra driften var mycket bra. Tredje driften gav någon sporadisk fisk och vi varierade oss lite grand. Vi fortsatte sen att fiska mycket bra hela dagen i det ganska hårda vädret och summerade vår absolut bästa dag på Fröya någonsin med 192 kg fisk och 3 överfyllda baljor torsk. Vid ankomst till fiskecampen hade vi massa torsk löst liggande i båten som inte fick plats i lådorna. Även om alla fiskade kanon så var det Olas dag, han slog till med att få både mest antal kg på en fiskare samt flest fiskar på en och samma dag under hela vår Fröja-karriär + att han fick Kveiten! Ola fick 61,3kg och 30 fiskar!

Rensningen blev lång och att vi kom ganska sent in gjorde inte saken bättre. Vi uppehöll oss i rensboden länge och fick inte middag förrän efter 21. PerT tog helt slut och frös men blev bättre när Camparimössan placerades på hans kala huvud. Till vår glädje hade ingen fiskat bra på campen utom vi vilket gör att man känner sig lite speciell. Tyskarna hade dock med sig ytterligare en liten kveite…. Trötta men mycket glada skålade vi i rödvin för en fantastisk dag till sjöss. Runt 23 stupade vi i säng.

Måndag 3 maj
Också idag var motivationen stor men vädrets makter var inte på vår sida. Det snöade. Vi kom upp 05.15 även idag och åt en god frukost, kryddad med Postafen för vissa av oss då vi känt av vågor och dyningar så fort vi tittat ner i båtgolvet dagen innan. Vi var lite snabbare idag och kom iväg runt 06.15. Vi gick en rakare väg ut mot Linningan för att se om det fortsatt fanns fisk där ute. Vi fick en hyfsad start med torsk lite här och där. Vi körde så småningom ut mot ett område som PerT sucktat efter många kvällar vid Kya och en speciell markering som kallas ….. Vi fick på en hel del torsk och fiskade ganska jämnt i båten även om Ola hamnade lite på efterkälken, kanske mätt efter föregående dags viktoria? Också idag var det byigt och ganska blåsigt, de stora problemen uppstod dock när vi åkte upp mot vinden för att ta position inför drifterna. Då fick vi verkligen krypa. När vi kom upp ända mot området längst ute vid Kya och drev mot sydost in över en större grundflad med djup runt 35 meter så fick vi några torskar först i uppgrundningen mot 35-meters nivån men sen när vi kom in över grundfladen small det på på allas spön i princip samtidigt. Vi fick ett helt hysteriskt fiske som överträffade gårdagens formidabla hausseperiod. Vi fick dubbelslag och trippelslag om vartannat och pilken var inte nere på botten mer än högst någon sekund innan ny fisk klivit på. Vi hann med tre drifter innan huggperioden avtog. Under hela huggperioden snöade eller haglade det samtidigt som vinden låg rakt i ansiktena på oss. Vi landade under den här perioden sannolikt över 30 torskar med kanske en snittvikt på 2,5-3 kg. Helt otroligt! Vi fortsatte fiska härute innan vi begav oss hemåt och kunde vid summeringen konstatera att vi landat osannolika 178 kg, vilket ger oss 372 kg på två dagar. Alltså mer än vi totalt fick 2006.
Vi hade inget val utan spenderade ett par timmar i rensboden även idag. Det gick bättre än under gårdagen och det märks att vi är ett väloljat team. Idag var vi klara tidigare, runt 19 så vi hann med en längre middag med lite mer rödvin och även portvin för de som ville ha. Snarkningarna genljöd snart stugan och vi hade ytterligare en helt fantastisk dag att lägga till handlingen.

Tisdag 4 maj
Idag vaknade PerT med en helt sjuk baksmälla och huvudvärk. Den stackaren fick slita med huvudvärken över hela frukosten men vid tandborstningen var allt som bortblåst. Ibland är livet bara rättvist!

Vi kunde inte motstå frestelsen att återigen åka ut mot Kya, dock med lite nya planer. PerT stannade båten först på andra sidan Sulfjorden men på sydsidan längs en uppgrundning från 100 mot 20 meter. Curre som är en formidabel morgonfiskare slog i första nedsläppet till med vad som skulle visa sig bli resans största fisk. En torsk på 6,5 kg som också tog ganska djupt. Fisket var trögare idag och vi fick endast sporadiskt med fisk. Självklart blåste det, snöade om vartannat och gick en hel del dyningar. Dessutom var det kallt vilket gör att man tappar lite fokus ibland. Vi tog oss hela vägen ner mot norra spetsen av öarna runt Kya, vidare ut och testade en uppgrundning på utsidan från 80 meter upp emot 20 meter. Det small på med en gång men för första gången den här veckan lite mer blandat. Lite djupare stod Lubben som bet på, lite högre upp småsej och dessutom en och annan torsk. När Ola fick på en liten sej kom veckans häftigaste hugg på uppvev. Mitt i frivattnet tog det tvärstopp vilket sen följdes av ett tungt bugande spö och lina som i stötar rann av rullen. Ola fick in lite lina och sen slakade linan vilket gjorde att han trodde han tappat fisken. Snabb uppvev och där igen – kontakt, fisken var kvar. Ola pressade på och efter en liten stund med bra tyngd lättade allt och fisken klev av. Vi trodde kanske lillsejen tagits av något mycket större men det visade sig när allt kom upp att åtminstone en sej var orörd men att en av de andra upphängarna med blå makk gått rakt av i lekandet. En gissning är att en riktigt stor sej eller ännu en hälleflundra tagit betet.

Vi fiskade oss inåt i det dåliga vädret och tog oss bort mot sundet mellan Hågjeta och Sandholmen där vi tidigare år fått en del fisk och även ett par lite större exemplar. Nu fick vi ett par torskar precis där uppgrundningen börjar mot Sandholmen. Vi åkte vidare mot Kvalöya och Lyngöya och direkt på första nedsläpp fick Ola en Lyr på 4,5 kg. Det blev sen inte mycket mer och vi enades om att åka in när ett nytt oväder tornade upp sig vid horisonten då vi fått vår beskärda del av snö och regn hittills.

Totalt vägde vi in 100 kg den här dagen, men eftersom vi tidigt bestämde oss för att inte ta upp fiskar under tre kilo så hade mycket fått gå tillbaks. Vi hade ca 15 fiskar att ta hand om och en mycket kortare renssejour vidtog. När vi kom in med båten så hade tyskarna som fiskat så uselt tidigare dagar varit ute med storbåt och på bryggan låg säkert 10 sejar över 10 kg uppradade. Samma tyskar som dagen innan frågade Curre var vi varit och han svarat ”It’s a secret”, vi kände inte riktigt att vi nu kunde fråga dem samma sak. Vi pratade dock med Andreas som berättade var de varit. Molnen lättade också något vilket gjorde att vi kunde ta en öl på verandan i solen innan vi gick upp och åt middag. Idag var det pubafton och vi gick och hämtade Karlstadsgänget för att göra oss sällskap på en öl som sen blev tre. Mycket trevligt och lagom lång pubkväll som slutade runt 23.

Onsdag 5 maj
Inspirerade av tyskarnas storfångst av sej dagen hade vi bestämt oss att testa samma framgångsrecept och för oss nya fiskeplatser. Vi tog dock en lätt sovmorgon till 06.00 och trots pubafton dagen innan så kändes inte många spår av gårdagen. Sedvanlig frukost intogs innan vi i det snöblandade regnet körde ”genvägen” upp på Gysingehavet med sikte inställt på grundtopparna längst bort. Första nedsläppet gjordes på Slettflua där PerT fick en Torsk på 3 kg och en liten Långa innan vi letade oss vidare ut på Breidflua. Torbjörn har nu tipsat oss om Breidflua två år på raken och sagt att sporadiskt är där mycket bra fiske. Vi testade 5-6 släpp men fick inte en fisk, varken på kanterna, på plattområdena eller på toppen. Vi körde sen vidare mot nordost vilket skulle visa sig bli ett misstag. När vi efter en skumpig resa kom fram till målet drog molnen ihop sig och himlen blev alldeles svart. Vi dividerade en stund om var vi skulle ta vägen och enades snart om att söka skydd på norrsidan av Sulfjorden vid Otterholmssklakken. Det tog oss nästan 10 minuter att ta oss dit i blåsten men väl framme gav öarna bra skydd. PärM passade dessutom på att dra en liten torsk i skitvädret. Vi var alla blöta, kalla och lite less på allt skitväder. Temperaturen var knappt över noll och alla frös om händer eller fötter. Vi testade omotiverat ett par nya fiskeplatser men började snart jobba oss tillbaks mot Gårdsöya för att komma närmare hem. Vi fick inget och passerade fiskodlingen vid Gårdsöya och testade lite längs bergsväggen på Mauöya.

Efter ett tag åkte vi ut mot grundtopparna på 44, 48, 47 och 32 meter utanför Mauöya. På 32 meterstoppen hittade vi fisk och småsej började nappa. Vi fick en hel del mindre sej och någon torsk blandat med någon lite större sej. PerT fick veckans största sej på mindre imponerande 2 kg. Efter att ha kört ett par drifter åkte vi in i kanalen mellan Mauöya och Vassöya för en välförtjänt lunch. Lägligt nog skingrade sig molnen och solen kom fram för första gången idag samtidigt som vi la oss i total lä och avnjöt lite öl och mat – kungligt! Vi fortsatte fisket upp mot Urdsöya och Skogsöya men fick inget värt att nämna. Avslutningsvis körde vi ut i Sulfjorden och testade på Mefjordgrunna, följt av Trollskj, Tennskj och 47 meterstoppen vid Lanskjeran. Vid den sistnämnda fick PerT en torsk men sen inget mer och vi vände hemåt via genvägen. Totalt vägde vi in 35 kg vilket blev årets sämsta dag (lördagen undantagen).

Torsdag 6 maj
Idag blev en dag då vi verkligen fick kämpa. Kylan höll i sig men solen tittade fram lite försiktigt, dock blåste det. Vi hade på förhand bestämt oss för att verkligen testa en del platser utanför Kya. På vägen dit stannade vi till vid pricken vid Håbåan där Karlstad brukar fiska. Det gav en liten Lyr men inget annat. Snart korsade vi Sulfjorden upp mot Hannaskj och drev riktigt nära land. Vi fick någon torsk men inget spektakulärt. Vi fortsatte hela vägen upp mot Kya och stannade på flera platser innan vi gick upp i farleden vid Kya. Vi släppte ner i farleden just utanför hamnen vid Kya och kände där av den rejäla vinden från ost och dyningarna som mötte oss från väst. Kontentan blev stök. Vi åkte ändå ut på utsidan och det visade sig snart att det var svårbemästrat därute. Vi letade oss snabbt vidare bort och gick in på insidan igen och låg då i alla fall i skydd för dyningarna. Väl där testade vi runt och fick någon sporadisk torsk innan vi gick ner mot djupbranten ner mot 70 meter. När vi drev uppför branten fick vi trippelslag med ett par hyfsade torskar men sen inget mer. Vi testade runt massor ner mot bränningarna vid Linningan och runt dessa, på olika djup och allt möjligt men det ville inte riktigt lossna.

Vi fiskade jämnt i början men efter ett tag började PärM fiska allt bättre och Curre fick en lite uppförsbacke med ett par tappade pilkar och en trasig flytoverall som värmde sämre i snålblåsten och kylan. Ett par torskar i slutet av dagen fick dock Kurre att dra lite på smilbanden. Då hade vi letat oss ner mot markeringen för Linningan där uppgrundningen går snabbt mot 15 meter. Där fick vi ett skönt trippelslag följt av några enstaka fiskar. Vidare körde vi in och drev i slutet av Tverrfallet där vi fick ytterligare några torskar.

PärM fiskade bättre och bättre och avslutade dagen med att på ett nytt grundområde utanför Nonsholsskj landa en 4,5 kilos torsk och en 1-kilos i snabb följd vilket var dagens sista fiskar och vilket också tog honom upp på första plats för dagen med 37,7 kg, ett hekto före PerT. Trots ett blandat fiske så slog PerT till med flest antal fiskar någonsin på en dag och landade 37 st, dock många små sejar. Vi tog endast med ett par fiskar hem och rensningen var idag klar på under en timme vilket var skönt. Även idag var det pubafton och Torbjörn gästade så vi besökte puben och släckte den värsta törsten med ett par öl. Hemgången blev tidig och vi var hemma runt 22.

Fredag 7 maj
Efter vissa diskussioner dagen innan hade vi valt att återigen bege oss ut på Gysingehavet för att försöka få någon storsej. Valet var antingen det eller Kya med nytt försök på utsidan då vädret ÄNTLIGEN var på vår sida. Tyvärr skulle det visa sig vara ett felaktigt beslut. Vi körde smygvägen ut med solen rakt i ansiktet över ett lugnt hav. Det gick dock en del dyningar när vi kom ut i fjorden vilket gjorde att vi drog ner på tempot. Första släppen gjordes på Breidflua. Vi testade runt helt utan resultat. Vi körde sen vidare mot 46 metaren strax nordväst om Breidflua. Där visade sig finnas en riktig brant mot djupare vatten och ekolodet visade en del fisk, dock inget som kom upp.

Hingskjaregrunna blev nästa stopp och då i området mellan 37 meters toppen och det större grundområdet. Där stod massa sej mellan 0,5-1 kg. Vi fick en hel del Sej och Curre fick omedelbart en torsk på 4,5 kg vilket gjorde att gott hopp spirade i båten. När fisken försvann flyttade också vi på oss till de fem grundtopparna som var vårt huvudsakliga mål för dagen. Väl där fick vi inte mycket initialt men snart hittade vi fisk på lodet och en del sej, blandat med torsk och en del kolja kom upp. Vi låg kvar länge på samma grundtopp och fick en del sporadisk fisk men inget stort och inget extra kul. Efter det varierade vi oss och fiskade på de andra topparna med klent resultat. Till slut körde vi tillbaks till toppen som gett fisk och fick några Koljor till. Vi körde sen samma väg tillbaks och fick några fiskar till på 37 meters toppen vilka skulle visa sig bli årets sista. Det sista släppet gjordes på toppen av 46an som hade osannolikt mycket fisk på toppen men ingen som bet. Kan det eventuellt ha varit skit i vattnet som gav utslag på ekolodet? Vi såg att det drev mängder med smuts i vattnet. Det är inte sannolikt men ev kan det vara så. Vi avslutade 14.00 och kom hem helt utan fisk eftersom vi släppt allt idag vilket var otroligt skönt. Vi vägde in 50 kg och tog ett par avslutande öl i solen utanför puben innan vi packade och lagade mat. Till sängs kom vi tidigt inför morgondagens långa bilresa.

Lördag 8 maj
Hemresedagen gick vi upp 04.00 och kom iväg 04.37 efter snabb och effektiv packning. PerT körde och vi kom fram till Orkanger ganska exakt 2 timmar senare, 06.40. Vi körde vidare till frukoststället, Statoilmacken bortemot Stören. Till Idre kom vi fram 10.57 efter att ha kört via Röros och körde vidare till Särna där vi svängde ner mot Sälen. Det är antagligen ett dåligt val eftersom det blir en omväg mot Mora. Nu började Curres mage komma igång och vi kände igen vår kompis som med mycket gasutsläpp gjorde hemresan minnesvärd. Väl i Sälen åt vi på pizzerian, vi kom dit 12.00 och körde vidare 12.38. Vi tog Vasloppsvägen till Mora sen E45an mot Karlstad runt Siljan och sen vidare på sydsidan av Siljan mot Leksand. Där tog vi väg 70 till Borlänge som vi passerade 15.05. Vi körde på och anlände Väsby 17.25.

När vi skulle packa om bilarna gjorde vi den fatala upptäckten att Ola hängt in nyckeln till takboxen i stugan innanför dörren. PerT som varit förutseende och tagit med en extra nyckel hade dock den i väskan – som låg i den låsta takboxen…. Inte mycket att göra, Ola fick köra vidare med en fullpackad takbox ytterligare en vecka. Andreas hittade dock nyckeln och skickade den med post och den anlände på måndagen veckan efter att vi kommit hem.

We’ll be back for the big ones,